Dutch Digital Design organiseerde onder de naam ‘Made in Holland.’een avond in pakhuis de Zwijger waar vier bureau’s een presentatie gaven over projecten waar de liefde van afspat. Natuurlijk liefde voor het idee, maar voornamelijk liefde voor de executie. Geen millimeter (of beter gezegd pixel) willen toegeven voor het beste eindresultaat.

“We hebben zelfs onderzoek gedaan naar het geluid van de krekels, want ze moesten daar wel echt kunnen voorkomen.”
Bram Holtzapfel

DDB & Tribal Amsterdam / MediaMonks

De case die DDB & Tribal Amsterdam samen met MediaMonks gaf over KLM in Space liet duidelijk zien dat er op geen enkele wijze op executie zou moeten worden bespaard. Acht weken doen over ‘the money shot’, waarbij de weerballon in drie seconden door de wolken heen schiet.
Onderzoek doen naar het geluid van krekels in de woestijn waar de weerballon wordt opgelaten, zodat je wel de juiste krekel hoort in de video. Maar ook het wiskundig volledig berekenen van de ruimte in ‘de ruimte’, zodat iedereen echt zijn stukje Space kan claimen. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden die laten zien hoe ver ze hebben willen gaan voor het beste eindresultaat.

Maar misschien wel het meest opvallende inzicht uit de hele case kwam naar voren tijdens de vragenronde. Waarbij de vraag werd gesteld hoeveel invloed dit niveau van uitwerken heeft op het budget. Hoeveel extra is er geïnvesteerd?

Opmerkelijk genoeg moest Bram Holtzapfel (DDB & Tribal Amsterdam) bekennen dat het hele project goedkoper was uitgevallen dan oorspronkelijk was geraamd. Aangezien dit concept niet vroeg om een rondje outdoor/ dagbladen een radio- of televisiecommercial kon al het geld wat het mediabureau hiervoor had gereserveerd gebruikt worden om een goed idee nog beter uit te werken.

Het blijft curieus om te zien dat klanten altijd eerst naar een mediabureau blijven gaan, nog voordat bekend is wat volgens het reclame- adviesbureau de beste oplossing is voor de briefing. Gelukkig was in dit geval het mediabudget terug te geven aan de creatie, maar helaas hoor je nog te vaak dat reclamebureaus vast zitten aan media die al voor het creatieve proces is ingekocht.

Bekijk hieronder de gehele presentatie van DDB & Tribal Amsterdam / MediaMonks over KLM in Space.